Albert Allmers (Finance Factor) over jezelf ontwikkelen en de ‘echte’ interimmanager

Bovib-lid Albert Allmers hecht veel waarde aan professionele ontwikkeling. Met zijn bedrijf Finance Factor combineert hij zijn passie voor coaching en bemiddeling van financiële professionals.

Albert Allmers – Finance Factor

De klant of de professional? Als je aan Albert Allmers (52) van Finance Factor vraagt wie het eerst komt, heeft hij een helder antwoord. Bij hem staat de interimmanager centraal. “In mijn bedrijf beginnen we eigenlijk bij de drijfveren van de professionals”, vertelt de directeur van Finance Factor. “Dat is uiteindelijk ook in het belang van de klant.”

“Iemand die doet waar hij goed in is en wat hij leuk vindt, is namelijk meer gemotiveerd”, legt hij uit. “Door te denken vanuit de professional, geven we de opdrachtgever uiteindelijk een intrinsiek gemotiveerde, vakkundige interimmanager.”

‘Corporate is niets voor mij’

Allmers is ruim vijfentwintig jaar actief in het bemiddelen van financiële professionals. In de jaren ’90 begon hij het bedrijf RekenMeesters, dat sinds 2010 onderdeel is van Yacht. “Daar stopte het, een corporate omgeving is niets voor mij”, vertelt hij.

Tijd voor iets anders, vond Allmers. Dus ging hij aan de slag voor managementopleider Alex van Groningen en ontwikkelde trainingen voor financiële professionals. Ondertussen studeerde hij aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en is inmiddels gediplomeerd coach. In 2011 begon hij toch weer een bedrijf: Finance Factor. Hij combineert bemiddelen met zijn nieuwe vaardigheden als coach. Zijn team verzorgt namelijk ook coaching en outplacementtrajecten speciaal voor financiële professionals.

Plezier in je werk

“We werken veel met drijfveerprofielen, want ik geloof dat je alleen succesvol kunt zijn in wat je leuk vindt”, zegt hij. En als je echt plezier hebt in je werk, dan is het ook zwaar als je ontslagen wordt. “Daarom houd ik me ook bezig met uitstroom. Als je je baan verliest ga je door een rouwproces en dat vraagt om coaching. Welke mogelijkheden heb je, wil je interimmer worden of weer vast werk? Met coaching geven we mensen weer perspectief.”

Dankbare doelgroep

Het is dankbaar werk, vertelt hij. “Financiële professionals zijn over het algemeen hele rationele, stabiele mensen. Ze zijn ook sociaal en sympathiek. Dat vind ik heel prettig samenwerken.”

Finance Factor heeft een specifieke doelgroep: professionals vanaf doctoraal niveau en met minimaal tien jaar werkervaring. Allmers: “We bemiddelen vooral bij grote mkb-bedrijven, niet bij corporates. Voor een interimmanager is het namelijk veel interessanter als je met de raad van bestuur om tafel kunt zitten. Dan pas kun je echt verschil maken in de organisatie.”

Het draait om de echte interimmanager

Want daar draait het om bij interimmanagement, benadrukt Allmers. “Opdrachtgevers hebben eigenlijk twee redenen om iemand in te huren: capaciteit of kennis. Een echte interimmanager houdt zich bezig met kennisintensieve vraagstukken. Hij draagt zijn expertise over op de organisatie en voegt dus echt waarde toe voor de lange termijn.”

Met andere woorden: een interimmanager is bezig met verandermanagement. Daartegenover staan capaciteitsvraagstukken. Denk aan een tijdelijke overbrugging voor een zwangerschapsverlof of inhuur van professionals als het vaste personeel druk is met een project.

“Dat is geen interimmanagement”, vindt Allmers. “Voor capaciteitsvraagstukken gebruik je detachering. Eigenlijk gewoon tijdelijk personeel. Een interimmanager voegt echt iets toe waar de organisatie nog jaren mee verder kan. Als opdrachtgever koop je dus eigenlijk een kennistraject.”

Een ander selectieproces

Hij merkt dat het verschil lang niet altijd duidelijk is voor HR-functionarissen. Daarom ontwikkelt hij samen met vijf andere bureaudirecteuren een zogenaamde ‘Interim Challenge’ (lees meer daarover in deze bijdrage in Management & Consulting). Met zo’n competitie willen ze vooral laten zien wat interimmanagement anders maakt dan andere vormen van inhuur.

“Omdat het verschil niet duidelijk is, is het logisch dat HR alle interim-invullingen hetzelfde behandeld en dezelfde selectiemethode gebruikt”, vertelt hij. “Bovendien is het een stuk lastiger om iemand te selecteren die een organisatie verandert, dan iemand die doet wat al gedaan wordt.”

Allmers hecht veel waarde aan kwaliteit en laat dat graag zien. Zijn bedrijf heeft allerlei certificaten, van NEN 4400 tot het Bovib-keurmerk. Zelf haalde hij zijn universitair diploma tot coach en liet zijn medewerkers meteen de nieuwe opleiding Inhuurconsultant van Bovib volgen. Blijven ontwikkelen, dat vindt hij belangrijk. Allmers: “Misschien kunnen we wel een keurmerk voor interimmanagement-organisaties beginnen.”

Delen:
Show Comments

Comments are closed.