Nieuwsberichten
Fleur Schellekens (zorgdesQ) over kwaliteit en arbeidsbemiddeling in zorg en welzijn
Arbeidsbemiddelaar zorgdesQ is één van de nieuwste leden van Bovib. HR-adviseur Fleur Schellekens vertelt over ontwikkelingen in de zorgsector en het lidmaatschap. "Omdat wij kwaliteit zo belangrijk vinden, voldoen we aan het Bovib-keurmerk."
Professionalisering was de voornaamste aanleiding om lid te worden van Bovib, vertelt HR-adviseur Fleur Schellekens van zorgdesQ. Deze specialist in arbeidsbemiddeling voor de zorg- en welzijnssector won namelijk een aanbesteding van de GGD voor testen en vaccineren. Dat gaf het bedrijf een groeispurt: voor de crisis werkte er zo'n 50 uitzendkrachten via zorgdesQ, tijdens de crisis werden dat er ineens meer dan 800.
Professionalisering en groei
"We moesten in rap tempo professionaliseren op het gebied van HR", vertelt Schellekens. Zij werkte 9 jaar als recruiter en maakte tijdens de coronacrisis de overstap naar HR. Zij geeft onder andere het HR-beleid vorm, vertelt ze.
"Eén van mijn eerste acties was meer controle op onze interne processen”, zegt ze. “Voorheen regelde een administratiekantoor ons contractbeheer, maar met de komst van het GGD-project wilden we dat in eigen beheer houden. Daar hoort professionalisering bij."
Houvast aan het keurmerk
Schellekens zocht bevestiging en houvast. "Doen we het goed? Hoe kan de kwaliteit omhoog? Behalve de SNA- en NEN-certificering zochten we aansluiting bij Bovib, ook omdat het keurmerk vaak gevraagd wordt bij aanbestedingen."
Het bedrijf heeft vorige maand de tweede inspectie gehad van het Bovib-keurmerk, vertelt ze. "Het helpt ons echt de kwaliteit te verhogen."
Groei in de zorg
Het bedrijf zorgdesQ bestaat nu 10 jaar, heeft twee locaties (Oss en Breda) en zo'n 32 vaste medewerkers. De drukte is iets afgenomen nu de GGD minder vaccinatie- en testcapaciteit nodig heeft, maar zorgdesQ groeit nog steeds. De krapte op de arbeidsmarkt speelt een grote rol. Er is tenslotte nog steeds veel vraag naar vast en flexibel zorgpersoneel.
De bemiddelaar is het meest actief in de ouderenzorg. Daarnaast regelt zorgdesQ deskundigen voor bijvoorbeeld telefonische hulp en advies rondom zorg en welzijn.
Bemiddelen in tijden van krapte
Geschikte kandidaten vinden op de krappe arbeidsmarkt is ook voor zorgdesQ een uitdaging. "Het is extra moeilijk in de zorg, omdat medewerkers veel kwalificaties nodig hebben", vertelt Schellekens. "Wij helpen professionals daarom ook met bijscholing. Soms hoeven ze maar een paar handelingen opnieuw te leren, voordat ze weer aan de slag kunnen. Maar als een verpleegkundige een BIG-registratie moet vernieuwen kan het tot acht weken duren voordat hij weer aan het werk is."
Ze herkent ook dat steeds meer zorgprofessionals aan de slag willen als zzp'er of uitzendkracht. "Vooral grote opdrachtgevers willen wel mensen in loondienst, maar zorgmedewerkers willen meer regie over hun agenda", zegt ze. "Als je via een bureau werkt, kun je meer voorkeuren aangeven en wordt daar rekening mee gehouden. Bovendien biedt flexwerk meer afwisseling en de mogelijkheid om in meerdere keukens te kijken."
Populariteit van zzp-schap
Voor zorgdesQ maakt het niet uit of iemand werkt als zzp' er of uitzendkracht, zegt Schellekens. "Maar we maken mensen wel bewust van de nadelen van zzp-schap. Het is onverstandig als je alleen maar zzp'er wordt om meer geld te verdienen. Dat is vaak een illusie: als zelfstandige moet je tenslotte je eigen administratie, scholing en pensioen regelen. Als je ziek bent, krijg je niet uitbetaald.”
Als zij hoort dat iemand zelfstandige wil worden, adviseert ze bijvoorbeeld om eens te praten met brancheorganisatie Solo Partners. “Zzp-schap moet een weloverwogen keuze zijn.”
De meeste zorg-zzp'ers kiezen niet voor ondernemerschap vanwege het geld, maar de flexibiliteit en autonomie, vertelt ze. "Een hoop mensen die al jaren onregelmatige uren werken, zijn daar op een bepaald moment klaar mee. Dat is een belangrijke reden. En het voordeel van een krappe arbeidsmarkt is dat een zelfstandige inderdaad meer kan vragen van een werkgever."
Netwerken en kennisdelen
Schellekens vindt het belangrijk om samen te werken binnen de branche. Ook dat is een voordeel van Bovib-lidmaatschap, zegt ze. "Via Bovib willen we niet alleen werken aan kwaliteit, maar ook kennis delen. We doen binnenkort graag mee met netwerksessies om ervaringen uit te wisselen en te leren van andere leden.”
Meer weten over zorgdesQ? Bekijk de website.
Reacties
Log in om de reacties te lezen en te plaatsen